Geschiedenis Sonkè

In 2003 kwam Ger Heester door zijn vele groepsreizen naar Zuid-Afrika in contact met de Spa Primary School van Warmbad/Bela Bela. Er was daar grote behoefte aan een toiletgebouw voor de 800 leerlingen. Er waren nauwelijks sanitaire voorzieningen.

Met de plaatselijke bevolking en een aantal Nederlandse vrijwilligers is dit gerealiseerd.

Later kwam hij in contact met Sandra en Lisa Antrobus van de accommodatie “Die Tuishuise” in Cradock. Via hen ontmoette hij een Xhosavrouw uit de township Lingelihle, Nondomisa Poswa, die al jaren een droom had om haar eigen restaurantje te hebben om daar toeristen te laten zien en proeven hoe het leven in de township is.
In 2007 is deze eetplek naast haar Mandelahuisje in de township gerealiseerd en ontvangt zij regelmatig toeristen voor een eenvoudige traditionele lunch.

In 2009 renoveerden we, met de plaatselijke bevolking, een preschoolgebouwtje waar 30 kinderen nu goed opgevangen kunnen worden.

In januari 2010, reisden vrienden van ons naar Cradock om de opvang van dak- en thuislozen te renoveren en werden er onder anderen computer- en naaicursussen opgestart.

Voor eind 2010 ligt er een plan om in de township een preschool te bouwen voor ongeveer 120 kinderen, zij krijgen nu les in een gebouwtje van 10 bij 4 meter waar de wanden van hardboard zijn, het dak lekt en de vloer uit modder bestaat.

Er ligt ook al een vraag van de bevolking of we voor 350 weeskinderen wat kunnen gaan betekenen die een ernstig tekort aan voedsel, kleding en speelgoed hebben.

Voor meer informatie over deze projecten kunt u terecht op de bijbehorende pagina’s.